Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Saturday, December 11, 2010

Apa nak di kata..

Hmm..

Aku taip..aku delete balik..
Aku taip..aku delete balik..
Aku tak tahu camne nak express fikiran aku dalam bentuk bait kata-kata.

Hmm..
Bila ingat balik hidup aku zaman kecil-kecil dan di bandingkan dengan budak-budak zaman sekarang memang jauhnya beza.

Jauh beza macam mana?

Kalau diikutkan aku ni bukannya anak orang berada. Aku datang dari keluarga yang susah dan makin susah apabila mak dan ayah aku tak lagi tinggal sebumbung. Mak aku bawa semua adik beradik dan kain baju balik ke rumah nenek. Hidup kami memang susah, makan ikut apa yang pada masa itu. Seingat aku, mee segera tu dah jadi makanan ruji kami sekeluarga. Sesusah-susah kami, kami memang tak pernah merungut tentang kedaifan kami. Pakai apa yang ada, makan apa yang ada depan mata, panas ke sejuk..memang kitorang dah lali. Aircond semulajadi je.

Tapi sekarang ni aku bukan nak story pasal kisah aku. Aku cuma nak buat perbandingan dengan budak sekarang. Aku melihat ini berdasarkan sepupu aku yang baru nak masuk darjah dua (2) yang tumpang tidur kat rumah aku ni. Sepupu aku ni dari kecil memang dah di ajar hidup senang oleh umi dan abah dia. So bila datang rumah aku yang banyak kekurangannya ni, banyak pulak dah rungutan dari bibir si kecil ni. Rumah aku tak best, panas la, tak nak makan nasi dan macam-macam lagi. Inilah jadinya apabila sang senang berada ditempat sang susah. Banyak yang tak kena. Ni mujur la budak kecil, boleh di consider sebab dia tak tahu apa yang dia cakap. Kira boleh dibentuk lagi sebab senang nak diajar. Kalau yang dah berakal tu, dah boleh berfikir aku rasa kira dah tahap kurang ajar la tu tidur rumah orang  pastu merungut-rungut. Memang tak pandai nak jaga air muka tuan rumah. Kalau ada yang jenis macam ni, tak layak jadi tetamu di rumah aku. For sure kena halau walaupun ko berstatus tetamu. Menyakitkan hati. Baik ko tumpang rumah orang yang sesuai dengan kehendak ko ataupun ko tidur hotel five star je kan..

Full stop..

0 comments: